Goede Voornemens? Actie!

Speciaal voor jouw goede voornemens voor 2019, hebben we een speciale actie om je te helpen om deze voornemens waar te maken. 

3 x Personal Training voor €99.99

Motivatie

We horen maar al te vaak dat goede voornemens om gezonder te leven, af te vallen of meer gaan bewegen in de tweede helft van januari alweer afzwakken. Dit is sonde, want met de juiste begeleiding en hulpmiddelen, kun je de motivatie langer vasthouden en in het begin van 2019 al de eerste resultaten merken. 

Persoonlijke begeleiding

Saltas is een specialist op het gebied van persoonlijke begeleiding. Door middel van een trainingsschema, op maat gemaakte adviezen en hulp bij bewegen en eten. Het beste goede voornemen is dus SALTAS inschakelen. Jeroen of Arno, kunnen er samen met jou voor zorgen dat je dit jaar jouw persoonlijke doelen wel behaalt.

Wees er snel bij want er zijn slechts 30 plaatsen beschikbaar. 

Laat ons helpen om jouw persoonlijk doel voor 2019 te behalen. Maak in december en januari gebruik van deze actie.

______________________________________________________________________________

Heeft u ze ook, goede voornemens? Dan heb u zeker iets aan de tips van psycholoog Monique Schouten. Ze vertelt niet alleen waarom zoveel voornemens mislukken, maar ook wat u kunt doen om ze wel te laten slagen. 

1. Onze persoonlijkheid (overlevingsstrategie) is dwingend
Een bepaalt 24/7 wat we doen en staat niet open voor verandering.Ieder mens heeft een bepaalde persoonlijkheid. Die helpt ons met overleven en is altijd actief. We zijn gehecht aan onze manier van overleven, verdienen ons bestaansrecht ermee. Dus zijn we diep van binnen niet echt bereid dit op te geven.

2. We doen het meeste onbewust op de automatische piloot 
En het is heel lastig om dat te doorbreken.Ons goede voornemens gaan vaak over iets dat we NIET op de automatische piloot, NIET vanzelf doen. Minder eten, minder drinken, meer sporten, harder werken of studeren. We vinden het niet voor niets moeilijk, het past niet bij onze overlevingsstrategie. Anders hadden we het allang gedaan. Dus dit doorbreken is superlastig.

3. Een voornemen is vaak te veel van een uitdaging
U moet altijd uit uw comfortzone als u een goed voornemen echt wilt realiseren. Als het geen uitdaging voor u zou zijn, had u het gewoon gedaan en was het geen wens. U wilt sporten maar het past eigenlijk niet bij uw persoonlijkheid. Uw automatische piloot dwingt u namelijk om altijd hetzelfde te blijven doen en als u liever hard werkt dan sport, dan vervalt u onmiddellijk weer in dat gedrag.

4. We zijn gewoontedieren, houden van vaste gewoontes
Een goed voornemen is vaak iets dat buiten u normale gewoontes valt . We hebben als mensen de neiging om ons te verzetten tegen nieuwe dingen. Ons hele systeem wordt alert: We saboteren de verandering onmiddellijk omdat het niet past bij ons referentiekader.

5. We willen wel de lusten, niet de lasten
We willen de beloning, maar niet de prijs betalen voor ons goede voornemen. We willen wel afvallen, maar niet minder eten. Wel sporten, maar niet in beweging komen. Wel afstuderen, maar  geen feestjes missen. Als de prijs te hoog is vergeten we ons goede voornemen al snel.

6. Er is iets wat blijkbaar net belangrijker is dan uw goede voornemen
U wilt bijvoorbeeld minder roken, maar vindt het nog belangrijker om mee te doen met uw vrienden en sociaal te zijn. Wilt geen spelbreker zijn. Geen aandacht vragen voor uw goede voornemen omdat u daarmee de sfeer bederft.

7. We hebben vaak tegenstrijdige goede voornemens
We willen gezond blijven, maar dit jaar ook meer genieten. Dat kan betekenen dat we vanzelf ook meer gaan drinken en ongemerkt te veel gaan eten. Combineren van twee voornemens kan lastig zijn. We willen afstuderen en ook investeren in ons sociale leven. Dat kost tijd en kan ten koste gaan van de studie.

8. We zetten in op te veel voornemens tegelijk
We willen minder eten, minder drinken, minder roken. Dat is gewoon te veel gevraagd. Prioriteiten stellen is lastig want u moet ergens uw verlies nemen. En wat is nou belangrijker: het een of het ander. Door niet te kiezen blijven de voornemens diffuus en komt er niets van terecht.

9. Het goede voornemen is niet duidelijk of te vaag
Ik wil meer loslaten…..Wat is dat dan meer loslaten? Hoe ziet dat eruit? Hoe meet u het, hoe weet u het? Ik wil meer genieten? Wat is dat? Hoe weet u dat u dat dit gelukt is aan het einde van het jaar?

10. Voor het goede voornemen heeft u een ander nodig
Dat kan link zijn, want dan moet die ander wel met u mee bewegen. Als u zegt: ik wil meer leuke dingen met mijn partner doen, moet hij daar toevallig ook zin in hebben. Dus als u afhankelijk bent van een ander voor uw goede voornemen is dat linke soep.

Je eigen Personal Trainer

Je eigen personal trainer

Voor- en nadelen

Marjon van Oers | Gewijzigd op: 08-12-2016 

Veel mensen denken dat een personal trainer niet voor hen is weggelegd. Dat het iets is voor beroemde mensen. Dat wás ook zo, maar de persoonlijke fitnesscoach burgert steeds meer in.

De meeste fitnesscentra bieden tegenwoordig personal trainingen aan. Personal training thuis is een andere groeiende trend. Een afspraak met een trainer maakt het makkelijker om je work-out te plannen en ook echt te doen. Het is bovendien gemakkelijker om je doelen te bereiken met een privé-trainer.

Wat is een personal trainer?

Een personal trainer kan je helpen om gewicht te verliezen, kracht en conditietrainingen op te zetten of om leniger te worden. Daarnaast is een personal trainer vaak niet alleen een coach, maar ook een vertrouwenspersoon, een leraar, een bron van inspiratie en motivatie.

Praktisch gezien kun je personal trainers het best omschrijven door wat ze doen: het geven van veilige, effectieve, individuele trainingen. Steeds meer trainers ondernemen ook actie tegen stress, roken en een slecht dieet en kunnen je helpen om andere slechte gewoonten af te leren.

Een personal trainer wordt vaak gezien als een spierbundel die jou gaat afbeulen. Dit is maar een deel van het plaatje. Iedereen kan een personal trainer inhuren die bij zijn persoonlijkheid, conditie en doelen past.

Sporters huren een personal trainer in om buiten het seizoen toch in vorm te blijven. Maar ook mensen die herstellen van een blessure roepen de hulp van een personal trainer in.

Intakegesprek

Laat je niet intimideren door indrukwekkende apparatuur of mooie praatjes. Jouw succes is afhankelijk van een goede start en persoonlijke begeleiding. Een goede personal trainer heeft een intakeprocedure. Zo weet je in ieder geval dat er zorg aan je wordt besteed.

Het begint met een uitgebreid intakegesprek en een aantal tests. In dit intakegesprek bespreek je eventuele lichamelijke klachten en medicijngebruik. Je persoonlijke doelen worden vastgesteld en aan de hand van al deze gegevens krijg je een trainingsprogramma voorgeschoteld.

Wat kost het?

Het kostenplaatje voor een personal trainer loopt uiteen. Voor de één-op-één training betaal je al snel tussen de 50 en 80 euro per uur. Dat lijkt misschien veel, maar een personal trainer kan één van de belangrijkste personen in je leven worden.

Voordelen

Personal training heeft vele voordelen: je krijgt effectieve begeleiding, een optimaal resultaat, persoonlijke aandacht en je bespaart jezelf tijd.

Daarnaast werkt een afspraak met een personal trainer erg motiverend. Voor beginnende sporters is een personal trainer ideaal: hij maakt je wegwijs in het fitnesscentrum, stelt een programma voor je samen en neemt de oefeningen met je door.

Nadelen

Alle experts zijn het erover eens; eigenlijk kleven er geen nadelen aan personal training. Het enige obstakel zijn misschien de kosten. Het kan daarbij ook moeilijk zijn om een kwalitatief goede trainer te vinden: vandaag de dag zegt de term personal trainer niets over de kwaliteit van die trainer.

Terwijl kappers en schoonheidsspecialisten gediplomeerd moeten zijn, is er geen formele kwaliteitsnorm voor personal trainers. Daardoor heeft niemand zicht op de kwaliteit.

Hoe kies je een goede personal trainer?

De definitie van een goede personal trainer is niet zo specifiek te geven. De persoon moet je aanspreken, er moet en klik zijn. Het is al moeilijk genoeg een bepaald doel te bereiken, zoals fitter worden of afvallen. Als de weg er naartoe dan niet leuk of motiverend is, red je het niet.

Kijk daarom niet alleen naar de diploma’s die een personal trainer heeft. Ideaal is een mix van goede communicatieve eigenschappen, inlevingsvermogen, een motiverend karakter en een goede opleiding.

Iedere trainer is weer een specialist op een bepaald vakgebied. Of je nu een topsporter bent of een goed advies wilt, het gaat er uiteindelijk om dat je de juiste trainer met de juiste specialiteiten weet te vinden.

https://www.gezondheidsnet.nl/bewegen/je-eigen-personal-trainer

Sporten op latere leeftijd.

Behoud spiermassa

Wanneer je de 70 gepasseerd bent, neemt je spiermassa af. Dit kan wel met 25% verminderen. Vermindering van spiermassa heeft niet alleen effect op de sterkte van de spieren, maar zorgt ook voor:

  • Hart- en vaatziektes
  • Een hogere bloeddruk
  • Een verlaagde stofwisseling
  • Meer moeite om jezelf in het dagelijks leven te redden
  • Instabiliteit
  • Depressieve stemming en een lager libido
  • verminderde zelfredzaamheid

Ouderen en sporten

In de sportschool zie je zelden ouderen sporten en dit is jammer. Juist voor oudere is sporten en actief en functioneel bewegen bijzonder waardevol. Je houdt je lichaam sterker en beweeglijker. Activiteit op latere leeftijd draagt veel bij aan de vitaliteit. Met  1x per week sporten kun je het afnemen van spiermasse al voorkomen. Met 2x in de week versterk je je spieren. Het is zelfs mogelijk om op latere leeftijd nog spieren op te bouwen.

Gezondheidsvoordelen

Voor ouderen kan krachttraining veel invloed hebben op het behoud van de gezondheid. Zo blijkt uit onderzoeken dat ouderen (65+) die aan krachttraining doen en regelmatig bewegen op een latere leeftijd nog gemakkelijker de dagelijkse activiteiten zoals het huishouden en wandelen kunnen blijven doen. Krachttraining bij ouderen hangt namelijk samen met allerlei positieve effecten, waaronder een.

  • minder hoge bloeddruk
  • betere stemming
  • verhoogde botdichtheid
  • verhoogde coördinatie,
  • meer spierkracht en spiermassa.
  • verlaagde kans op de meeste ouderdomsverschijnselen.
  • meer flexibiliteit
  • verhoogde stabiliteit

Periodiek Vasten

Mijn uitdaging: periodiek vasten

Éen keer per jaar laat ik de teugels los, train ik niet en houd ik geen rekening met eten en drinken. Dit is tijdens mijn vakantie. Steevast kom ik dan ook wat kilootjes aan. Dit jaar stond de teller op 4 Kg. Wat ook een soort traditie is geworden is dat ik na mijn vakantie telkens een ander dieet probeer om te kijken hoe mijn lichaam hierop reageert. Dit jaar is dit Periodiek vasten.

Dieettrends

Ik heb in mijn werk al vele dieettrends zien komen en gaan. Trends die al dan niet succesvol zijn. De korte termijn resultaten zijn vaak verbluffend! Echter, de realiteit na langere periode is zelden mooi. Trend diëten en kortdurende verandering in je eetgewoontes zijn regelmatig het begin van het gevreesde jojo effect. Een korte en overzichtelijke periode de rem op je eten met als enige doel het cijfer op de weegschaal lager maken, zijn een aanslag op je lichaam. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de behoeften van je lichaam, de energie die je nodig hebt voor werk en vrije tijd en je humeur wat bij langdurig hongergevoel toch niet op z’n best is. Mijn advies is dan ook altijd NIET DOEN! het is zonde van de tijd, energie en het geld. Want uiteindelijk houd je dit niet vol en je hebt je lichaam verteld dat dit jouw nieuwe manier van eten is. Als je dan weer normaal gaat eten, voelt dat weer als een dieet en reageert je lichaam door terug te gaan naar het oude gewicht, met wat kilo’s extra voor het geval het weer op rantsoen moet.

gezond, gelukkig en slank?

Tegen de zomer en in januari, als men weer goede voornemens maakt, liggen de winkels weer vol met boeken met de grootste beloftes en succesverhalen. Op de voorkant prijkt een afbeelding van fruit, vaak een appel, en groente met een centimeter eromheen met de leuzen als; “gewicht verlies zonder honger” en “gezond, gelukkig en slank”. Met lede ogen zie ik aan dat de media volstaat met aanprijzingen en de resultaten worden gedeeld door middel van foto’s op Facebook en Instagram. Totdat er steeds minder foto’s gedeeld worden en een paar maanden een foto voorbij komt die niet meer over eten en afvallen gaat, maar over een dagje Den Bosch met een Bosche bol op de foto waarbij je op de achtergrond kunt zien dat dit niet de eerste is na de voorlaatste foto. Deze Bosche bol is een bom na een dieet. Wanneer je echter je eetgedrag aanpast zonder honger, frustratie en jojo-effect, is deze Bosche bol een traktatie waarvan je met volle teugen kunt genieten. Tenzij je ze niet lekker vindt natuurlijk.

Periodiek Vasten

De nieuwe dieethype is ‘periodiek vasten’ of ‘Intermittent Fasting’.  Ik noem het ‘dieethype’ maar eigenlijk doe ik het hiermee te kort. Het is namelijk wetenschappelijk onderbouwd en zelfs in het verleden bewezen. Het principe is gebaseerd op de oermens. Oermensen wisten van te voren niet wanneer ze konden eten. Wanneer ze na de jacht thuis kwamen met lege handen, zat er niets anders op dan wachten op de volgende zonsopkomst. Wanneer ze iets gevangen hadden, moest dit meteen worden bereid en opgegeten anders zou het bederven. Omdat dit de manier van leven was, hun lifestyle, was het oerlichaam hierop ingesteld. Eten wanneer het voorradig was en als het er niet was energie halen uit de vetreserves die aanwezig waren. Met name dat laatste is de basis van periodiek vasten. Steeds een langere periode niet eten om hier energie te halen uit je vetreserves.

Voedselbesitas

We kunnen nu de gehele dag eten omdat er altijd en overal voedsel voorradig is. Zodra we een gevoel krijgen waarvan we denken dat het honger is, gaan we naar de dichtstbijzijnde eetgelegenheid en gaan we eten. Dit zijn niet altijd de gezondste keuzes. We hebben ons lichaam getraind om meteen te eten wanneer we denken dat we honger hebben. Deze verleiding ga ik nu 12 weken weerstaan om aan den lijve te ondervinden wat het dieet doet en hoe ik het ervaar met een druk en sportief leven. 

Ik houd jullie op de hoogte.

Nieuwe locatie in Tilburg

Vanaf Maandag 3 September, is het mogelijk om met persoonlijke begeleiding met een Personal Trainer te sporten bij de Basic-Fit vestiging Heuvelpoort! Leden van Basic-Fit kunnen hiervoor een proefsessie inplannen voor slechts €14,99.

Waarom personal training

Een personal trainer? Dat is toch heel erg duur en meer iets voor beroemdheden? Mis! Deze gedachte is écht achterhaald, want een personal trainer is bereikbaarder dan je misschien denkt, steeds meer mensen schakelen er daarom één in. Bij Basic-Fit geloven we dat personal training voor veel mensen misschien wel de meest effectieve manier van trainen is. Een personal trainer is er helemaal voor jou. Je PT laat je zien welke kracht- en cardio-oefeningen geschikt zijn om bijvoorbeeld af te vallen of spieren op te bouwen, en hoe je kunt variëren. Snel resultaat gegarandeerd. Nog een voordeel: half werk is geen optie. Een goede PT zoekt namelijk altijd naar de balans in wat je kan en wat je wilt bereiken. 

Voor wie is personal training bedoeld?

Wil je afvallen? Meer spieren? Je conditie verbeteren? Of heb je vooral iemand nodig die zorgt dat jij in actie komt? Wat je persoonlijke doelen ook zijn, een personal trainer helpt je ze op een gezonde manier te behalen. Een personal trainer haalt je uit je comfort zone en zorgt dat jij net even dat stapje extra zet. En hij laat je zien dat je tot meer in staat bent dan je zelf waarschijnlijk denkt.

Personal training bij Basic-Fit, hoe gaat dat?

Je kunt je progressie pas meten als duidelijk is wat je vertrekpunt en je persoonlijke doelen zijn. Tijdens een persoonlijk intakegesprek met een van onze personal trainers bespreek je deze. Zo merk je gelijk of er een goede klik is. Jullie stellen samen een trainingsprogramma op, dat volledig is afgestemd op jouw situatie en behoefte

Personal training-kennismaking voor maar € 14,99

De Kickstartsessie vindt plaats in kleine, overzichtelijke groepjes van één tot drie personen. Voor slechts € 14,99 maak je op een laagdrempelige manier kennis met fitnessen met een personal trainer. Hij of zij legt je uit hoe de apparaten in je club werken en welke oefeningen geschikt zijn voor je doelen. Ben je na de Kickstartsessie net zo enthousiast als onze leden die je voorgingen? Dan kun je direct een afspraak maken om te starten met personal training bij Basic-Fit. Wil je na de Kickstartsessie zelfstandig fitnessen? Dat kan natuurlijk ook!

voor de andere locaties. klik hier

Tilburg Artemisstraat: https://www.basic-fit.com/nl-nl/fitness/personal-training/arno-smits

Tilburg Ringbaan-Noord: https://www.basic-fit.com/nl-nl/fitness/personal-training/arno-smits