Sporten op latere leeftijd.

Behoud spiermassa

Wanneer je de 70 gepasseerd bent, neemt je spiermassa af. Dit kan wel met 25% verminderen. Vermindering van spiermassa heeft niet alleen effect op de sterkte van de spieren, maar zorgt ook voor:

  • Hart- en vaatziektes
  • Een hogere bloeddruk
  • Een verlaagde stofwisseling
  • Meer moeite om jezelf in het dagelijks leven te redden
  • Instabiliteit
  • Depressieve stemming en een lager libido
  • verminderde zelfredzaamheid

Ouderen en sporten

In de sportschool zie je zelden ouderen sporten en dit is jammer. Juist voor oudere is sporten en actief en functioneel bewegen bijzonder waardevol. Je houdt je lichaam sterker en beweeglijker. Activiteit op latere leeftijd draagt veel bij aan de vitaliteit. Met  1x per week sporten kun je het afnemen van spiermasse al voorkomen. Met 2x in de week versterk je je spieren. Het is zelfs mogelijk om op latere leeftijd nog spieren op te bouwen.

Gezondheidsvoordelen

Voor ouderen kan krachttraining veel invloed hebben op het behoud van de gezondheid. Zo blijkt uit onderzoeken dat ouderen (65+) die aan krachttraining doen en regelmatig bewegen op een latere leeftijd nog gemakkelijker de dagelijkse activiteiten zoals het huishouden en wandelen kunnen blijven doen. Krachttraining bij ouderen hangt namelijk samen met allerlei positieve effecten, waaronder een.

  • minder hoge bloeddruk
  • betere stemming
  • verhoogde botdichtheid
  • verhoogde coördinatie,
  • meer spierkracht en spiermassa.
  • verlaagde kans op de meeste ouderdomsverschijnselen.
  • meer flexibiliteit
  • verhoogde stabiliteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *