Slapen

We zitten meer dan dat we slapen. Een gemiddelde volwassen Nederlander zit meer dan 9 uur per dag. Hiernaast slapen we zelden meer dan 8 uur. vaak redden we de 6 a 7 uur net. Hierdoor laden we niet genoeg op om een hele dag aan te kunnen. We worden moe, spieren die we nodig hebben om te functioneren worden korter en krijgen allerlei fysieke klachten (vooral in de onderrug) en….we worden zwaarder. Te veel zitten en te weinig bewegen gaat ten kosten van onze gezondheid en vooral de nachtrust.

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig, maar 8 uur is toch wel de standaard.

Hier een aantal tips die je helpen om beter te slapen:

  • Bereid je lichaam voor op de nacht – zo min mogelijk prikkels vlak voordat je gaat slapen. Geen beeldschermen, alcohol of eten vlak voordat je naar bed gaat.
  • Maak een slaapritme – ga op eenzelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Hiermee train je jezelf om een vaste hoeveelheid slaap te krijgen.
  • Pak de winst aan de voorkant van je slaap. In bed heb je de beste voorbereiding op je nachtrust
  • Kies een juiste wekker – niet je telefoon.
  • Snoozen wordt afgeraden – zet de wekker op een tijd dat je er echt uit moet. Die extra minuten doorslapen leveren meer op dan die onderbroken snooz -tijden. You snooze, you lose.
  • Houd je telefoon uit de slaapkamer.

Slaap lekker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *