Eten zonder suiker

Tips om te eten zonder suiker!

Gezond eten, hoe doe je dat precies? Er zijn natuurlijk talloze factoren waarmee je rekening kunt houden, maar gelukkig zijn er een paar maatregelen die je gezondheid in één keer een stuk kunnen verbeteren – en eten zonder suiker is er daar één van! Hoe breng je je suikerconsumptie nou zo makkelijk mogelijk omlaag? In deze blogpost een paar handige tips.

Minder suiker eten?

Het is allereerst belangrijk om te weten waarom het slim is om te eten zonder suiker, want als je zelf niet begrijpt waarom je een bepaalde maatregel invoert, wordt hij natuurlijk lastig vol te houden! Wat is dus precies het probleem met suiker? Kort gezegd: het doet heel veel slechte dingen met je lichaam.

Allereerst geven suikers flinke schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor maakt je lichaam veel insuline aan om je bloedsuikerspiegel weer te controleren. Juist deze suikerpieken zorgen ervoor dat je later op de dag enorme trek krijgt, in nog meer suikers!

Het grote nadeel van deze suikers is dat je ze eigenlijk klakkeloos naar binnen werkt. Je krijgt flink wat calorieën binnen, maar een gevoel van verzadiging blijft uit. Zo spelen suikers een enorm grote rol bij overgewicht wereldwijd.

Suiker bevat daarnaast geen nuttige voedingstoffen zoals mineralen, vitamines en antioxidanten. Het is voor je lichaam vooral een bron van ongezonde calorieën. Als je wilt afvallen – en je gezondheid wilt verbeteren – dan laat je de suikers dus beter staan!

Kook zelf

Eten zonder suiker lijkt in onze huidige maatschappij een hele uitdaging, en de voornaamste reden daarvoor is dat voedselfabrikanten het praktisch overal in stoppen. Kant-en-klaarmaaltijden zijn voor veel mensen een onverwachte boosdoener. Al die stampotten en salades lijken toch heel gezond? Helaas, schijn bedriegt.

De beste manier om gezonder te gaan eten, is dan ook om zo vaak mogelijk zelf te koken. Zo weet je immers precies wat er wel en niet in je eten verdwijnt! Vind een stuk of vijftien lekkere en makkelijke recepten, daarmee kom je het grootste deel van de tijd prima door. Of maak zelfs je eigen ‘kant-en-klaarmaaltijden’ door grote porties te koken en delen in te vriezen.

Producten zonder suiker

Ook als je zelf kookt, zul je echter nog op moeten letten wat je koopt. Suiker zit namelijk in de gekste producten: hartige sauzen, soepen, broden… allemaal worden ze op smaak gebracht met deze ongezonde zoetstof. Bekijk daarom altijd goed de ingrediënten wanneer je boodschappen doet.

Suiker verbergt zich onder de gekste namen op deze lijstjes, maar over het algemeen kun je ervan uit gaan dat alles met ‘suiker’, ‘stroop’, ‘siroop’ of ‘glucose’ erin beter uit jouw keuken weg kan blijven. Het beste is natuurlijk om zo veel mogelijk onbewerkte producten te kopen: dan weet je altijd zeker dat er niets geks met je eten gebeurd is.

Twee weken eten zonder suiker

Veel mensen merken snel dat ze last krijgen van ‘eetbuien’ als ze minder suiker gaan eten: plotseling krijgen ze onweerstaanbare trek in zoet. Dit is een duidelijk symptoom van een suikerverslaving. Helaas is er geen heel eenvoudige manier om daar vanaf te komen, en het beste kun je gewoon ‘cold turkey’ twee weken geen suiker eten.

Ook witte graanproducten en sapjes kun je in die periode het beste vervangen door volkoren varianten en smoothies, die meer vezels bevatten. Na die twee weken zul je merken dat al die zoetigheid je eigenlijk helemaal niet meer zo aanstaat – de kans is groot dat je smaak zich zal bijstellen, zodat je minder zoet veel meer gaat waarderen.

Hou het leuk

Eten zonder suiker is belangrijk voor je lichaam, maar dat wil niet zeggen dat je er nooit meer een korreltje van mag eten. Af en toe iets met suiker, daar hoeft niets mis mee te zijn – zo lang je het maar niet nodig hebt! En ga je een keer onbedoeld de fout in? Word dan niet boos op jezelf, maar neem je gewoon voor om het volgende keer weer beter aan te pakken. Iedere portie suiker die je niet eet is een overwinning, niet iedere hap suiker is een verlies!

Bron: Drogespieren.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *