Tien redenen waarom goede voornemens gedoemd zijn te mislukken

Ik vond dit interessante artikel op Managersonline.nl. Januari is weer in aantocht; de maand van de goede voornemens. Veel mensen vragen mij of ik kan helpen met het behalen van hun persoonlijke doelen. In deze tijd zijn deze doelen vaak gekoppeld aan een goed voornemen voor 2018. De gedachten aan een goed voornemen zijn altijd heel positief eveneens de overtuiging om het gekoppelde doel te behalen. 

Bekijk de nieuwjaarsaanbieding hier en laat mij helpen om jouw persoonlijk doel voor 2018 te behalen.


Heeft u ze ook, goede voornemens? Dan heb u zeker iets aan de tips van psycholoog Monique Schouten. Ze vertelt niet alleen waarom zoveel voornemens mislukken, maar ook wat u kunt doen om ze wel te laten slagen. 

1. Onze persoonlijkheid (overlevingsstrategie) is dwingend
Een bepaalt 24/7 wat we doen en staat niet open voor verandering.Ieder mens heeft een bepaalde persoonlijkheid. Die helpt ons met overleven en is altijd actief. We zijn gehecht aan onze manier van overleven, verdienen ons bestaansrecht ermee. Dus zijn we diep van binnen niet echt bereid dit op te geven.

2. We doen het meeste onbewust op de automatische piloot
En het is heel lastig om dat te doorbreken.Ons goede voornemens gaan vaak over iets dat we NIET op de automatische piloot, NIET vanzelf doen. Minder eten, minder drinken, meer sporten, harder werken of studeren. We vinden het niet voor niets moeilijk, het past niet bij onze overlevingsstrategie. Anders hadden we het allang gedaan. Dus dit doorbreken is superlastig.

3. Een voornemen is vaak te veel van een uitdaging
U moet altijd uit uw comfortzone als u een goed voornemen echt wilt realiseren. Als het geen uitdaging voor u zou zijn, had u het gewoon gedaan en was het geen wens. U wilt sporten maar het past eigenlijk niet bij uw persoonlijkheid. Uw automatische piloot dwingt u namelijk om altijd hetzelfde te blijven doen en als u liever hard werkt dan sport, dan vervalt u onmiddellijk weer in dat gedrag.

4. We zijn gewoontedieren, houden van vaste gewoontes
Een goed voornemen is vaak iets dat buiten u normale gewoontes valt . We hebben als mensen de neiging om ons te verzetten tegen nieuwe dingen. Ons hele systeem wordt alert: We saboteren de verandering onmiddellijk omdat het niet past bij ons referentiekader.

5. We willen wel de lusten, niet de lasten
We willen de beloning, maar niet de prijs betalen voor ons goede voornemen. We willen wel afvallen, maar niet minder eten. Wel sporten, maar niet in beweging komen. Wel afstuderen, maar  geen feestjes missen. Als de prijs te hoog is vergeten we ons goede voornemen al snel.

6. Er is iets wat blijkbaar net belangrijker is dan uw goede voornemen
U wilt bijvoorbeeld minder roken, maar vindt het nog belangrijker om mee te doen met uw vrienden en sociaal te zijn. Wilt geen spelbreker zijn. Geen aandacht vragen voor uw goede voornemen omdat u daarmee de sfeer bederft.

7. We hebben vaak tegenstrijdige goede voornemens
We willen gezond blijven, maar dit jaar ook meer genieten. Dat kan betekenen dat we vanzelf ook meer gaan drinken en ongemerkt te veel gaan eten. Combineren van twee voornemens kan lastig zijn. We willen afstuderen en ook investeren in ons sociale leven. Dat kost tijd en kan ten koste gaan van de studie.

8. We zetten in op te veel voornemens tegelijk
We willen minder eten, minder drinken, minder roken. Dat is gewoon te veel gevraagd. Prioriteiten stellen is lastig want u moet ergens uw verlies nemen. En wat is nou belangrijker: het een of het ander. Door niet te kiezen blijven de voornemens diffuus en komt er niets van terecht.

9. Het goede voornemen is niet duidelijk of te vaag
Ik wil meer loslaten…..Wat is dat dan meer loslaten? Hoe ziet dat eruit? Hoe meet u het, hoe weet u het? Ik wil meer genieten? Wat is dat? Hoe weet u dat u dat dit gelukt is aan het einde van het jaar?

10. Voor het goede voornemen heeft u een ander nodig
Dat kan link zijn, want dan moet die ander wel met u mee bewegen. Als u zegt: ik wil meer leuke dingen met mijn partner doen, moet hij daar toevallig ook zin in hebben. Dus als u afhankelijk bent van een ander voor uw goede voornemen is dat linke soep.

Conclusie
Of een voornemen lukt heeft vooral te maken met uw persoonlijkheid. Die moet u dus eerst in kaart brengen. Wilt u altijd eerst goed geïnformeerd zijn voordat u uw mening geeft, dan is uw voornemen om spontaner te worden te hoog gegrepen. Eerst is er dan wat werk aan de winkel: bewust worden waarom u spontaan zijn moeilijk vindt. Beseffen dat dit uw overleving is: om u niet te uiten. Dus dat het hardnekkig is en u meer nodig heeft  dan een cursus ‘Spontaan het nieuwe jaar in!’

Wat dan wel?
Ken uw overlevingsstrategie, uw eigen overtuigingen, uw persoonlijkheid. Hier heeft  u wel wat hulp bij nodig want we hebben blinde vlekken voor onszelf, maar een paar dingen kunt u alvast onderzoeken.
*Wat is uw levensmotto, wat is voor u het allerbelangrijkste in het leven. Past uw goede voornemen daarbij? Als u altijd wilt klaarstaan voor anderen, komt u dan echt toe aan sporten? Of moet uw voornemen zijn dat u wat meer gaat klaarstaan voor uzelf?
*Als u slechte gewoontes wilt afzweren, vraag u dan eerst eens af hoe u aan de slechte gewoontes komt. Als u te veel snoept: wanneer doet u dat dan vooral? Waarom doe u het? Onderzoek u motivatie, achterhaal de reden. En vervang die voor een andere motivatie.
*Stel een haalbaar doel stellen dat gegarandeerd tot succes leidt. Kleine stappen werken het best!
*Visualiseer hoe het eruit ziet als uw voornemen geslaagd is: zie het voor u. Identificeer u met de beloning: hoe ziet u eruit als u vijf kilo lichter bent. Of na een paar maanden een strak lijf hebt.
Vraag u af: Hoe lang hebt u dit voornemen al? Verschilt het van uw voornemen van vorig jaar? Als het weer hetzelfde is moet u gaan nadenken. Waarschijnlijk zit u vast in een bepaald patroon. U wilt meer sporten, maar het lukt niet; afvallen, maar het lukt niet; meer tijd voor uzelf, maar het lukt niet.

Kan het kwaad?
Ja en nee. Een goed voornemen kan u even motiveren om daadkrachtig en optimistisch en nieuwe jaar in te gaan. Maar als het voornemen (stoppen met roken) keer op keer niet lukt kan het u ook op den duur ontmoedigen. Na een paar jaar denk u: het lukt toch nooit om te stoppen. Dat is het gevaar.

Tip en troost!
Kijk terug op het afgelopen jaar en kijk eens wanneer u uw grenzen verlegd hebt, welk voornemen wel gelukt is. Hoe hebr u dat voor elkaar gekregen en welk stapje zou dan nu mooi zijn.

Achtergrond
Ieder mens heeft een andere persoonlijkheid. Deze helpt ons met overleven en houdt ons op de been. Zie u persoonlijkheid als uw overlevingsstrategie die u de hele dag door aanstuurt. Gek genoeg zijn er maar negen manieren van overleven, negen overlevingsstrategieën,  negen menstypes. Slechts een ervan legt uit hoe u in elkaar zit. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Omdat uw persoonlijkheid bepaalt door welke bril u naar uzelf en de wereld kijkt, wat uw normen, waarden en overtuigingen zijn, is het handig om deze van uzelf te kennen. Want we zijn geneigd om ons krampachtig vast te houden aan onze strategie. Het is nu eenmaal onze favoriete manier van overleven. Omdat onze strategie zo dwingend is, komen we er slecht aan toe om iets echt te veranderen in ons leven. Daarom zijn goede voornemens gedoemd te mislukken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *